söndag 27 januari 2008

Snärtiga noveller


I Gorans Ögon
Stefan Lindberg
Albert Bonniers Förlag 2008
179 sidor

Ungefär halvvägs in i Stefan Lindbergs nya novellsamling I Gorans Ögon är jag kluven. Grymt kluven. Jag ville så gärna att det här skulle bli en fullständig käftsmäll a la Borges, såsom så många kritiker hintat. Men jag vet inte. Visst, Lindberg kan skriva (har inte läst hans debutnovellsamling eller romanen Min Terapi, men det räcker egentligen med dessa förhandenliggande texter för att konstatera det), men det är som om det blir för putslustigt, för smart, för drivet ibland. Det sista ordet är därmed inte sagt, det väntar jag med tills jag läst ut boken. Däremot erkänner jag villigt att jag roas av de många kängorna till litteratur- media och kändissverige som figurerar i texterna.

En rolig parantes är att den här boken kostade mig 142:- på Drottninggatans Bok & Bild, att jämföra med det över hundra kronor dyrare priset på Akademibokhandeln. Det är värt en spontanapplåd, medan Ackis får ett "skämmes, tamefan" och dumstruten på huvudet.

Inga kommentarer: